Vreau sa mananc sanatos, cu ce sa incep?

 

Se spune ca alimentatia sanatoasa este constisitoare si nu orice om poate sa o adopte, insa oare chiar asa este? Multe familii din Romania (atat mai sarace cat si mai instarite), au incercat sa manance mai sanatos si au ajuns la concluzia rapida si simpla – cheltuim la fel ca inainte sau mai putin, daca ne limitam costurile la tot ce este necesar si nu facem risipa. Mi se pare corect, tinand cont ca mai toate mancarurile atat cele vegetariene, vegane cat si raw, sunt foarte, foarte satioase si de multe ori nu simtim nevoia sa mancam asa de des ca inainte. Insa pe langa acest aspect, exista cateva puncte cheie de care ar trebui sa tinem cont cand plecam la un asemenea drum.

Multe persoane cred ca daca incep sa manance sanatos trebuie sa o faca rapid si intr-un mod drastic, golind frigiderul si aruncand toate preparatele si ingredientele mai putin sanatoase din preajma lor. Este si asta o metoda, insa nu cea mai sanatoasa si corecta pentru noi, ca fiinte umane dependente de mancarea mai putin sanatoasa. Nu uitati ca pe mancarea gatita am fost crescuti si aceasta ne trezeste prin miros si gust, amintiri pierdute pe care toti am vrea sa le retraim.

Am spus-o si o repet de cate ori va fi nevoie: aveti rabdare cu corpurile voastre si oferiti-le treptat timpul suficient sa se invete cu o alimentatie mai sanatoasa. Nu va fortati si nu va bruscati corpul si psihicul, fiindca daca faceti asta la un moment dat, tot veti ceda si va veti intoarce la alimentatia traditionala.

Nu este asa ca doriti ca totul sa fie cu bataie lunga si sa nu faceti acum un efort supraomenesc iar maine sa renuntati la tot? Sfatul meu este acesta: aveti rabdare cu trupul vostru, faceti pasi mici si siguri si totul va fi mai mult decat bine. Asa cum mereu sfatuiesc sa nu va aruncati in diete de slabit drastice care s-ar putea in prima faza sa va ajute sa slabiti insa fara sa vreti dupa o perioada va veti intoarce tot la alimentatia initiala si va veti completa foarte rapid kilogramele pierdute. Tot asa insist si cand vine vorba de o alimentatie mai buna. Multi au taria sa renunte din prima la tot si sa se mentina 1-2 ani la aceeasi alimentatie, insa va spun din experienta, tot vor ceda la un moment dat fiindca primii pasi nu i-au facut cum trebuie si au fost prea severi cu corpul lor.

Sa spunem ca vreti sa renuntati la carne si la zahar, ce ati putea face pentru a va acomoda mai bine in timp de luni de zile si in ani?

  1. Primul pas ar fi nu sa renuntati complet la carne ci sa renuntati la carnea grasa ca cea de porc sau oaie.
  2. Al doilea pas dupa aceea ar fi sa renuntati la carnea de vita, timp in care sa consumati sa spunem carne de curcan, pui sau peste.
  3. Al treilea pas ar fi sa scoateti treptat carnea de pui, dupa aceea carnea de curcan sau peste si sa pastrati lactatele si ouale in alimentatie.
  4. Al patrulea pas ar fi sa optati pentru alimentatia ovo-lacto-vegetariana si de abia dupa aceea, la alimentatia de post sau vegana. In tot acest timp, chiar daca consumati produse animale, experimentati si cu preparatele raw, fara foc si incercati sa va adaptati la noile gusturi.
  5. Al cincilea pas, daca doriti, ar fi sa ramaneti vegani si sa introduceti un procent tot mai mare de preparate raw vegane, pana ajungeti la proportia dorita intre mancarea raw vegana si vegana (adica cea pregatita termic).

Aceeasi pasi marunti trebuie urmati si cand vine vorba de zaharul alb. Inlocuiti-l treptat cu zaharul brun, cu mierea, cu zaharul din orez, palmier, cu extrasul de stevia, cu pasta din curmale si alegeti ce varianta este cea mai buna. Inlocuiti treptat dulciurile mai putin sanatoase, in special in alimentatia copiilor cu acele preparate fara zahar. Eu va pot oferi multe variante raw in Cartea de Bucate Online, sau in cartile mele publicate, cea de Retete Vegane Fara Foc, cat si in cartea Deserturi pentru Parinti si Copii Sanatosi, insa exista si variante vegane gatite.

Nu ma intrebati cat va tine fiecare proces de acomodare, fiindca totul depinde de la om la om. Fiecare etapa poate sa dureze cateva saptamani sau luni ori mai putin. Veti stii cand veti fi pregatiti sa renuntati la cate un ingredient mai putin sanatos, insa important e sa vreti si sa realizati nocivitatea lor. Nu va lasati convinsi de mine sau alte persoane, ci convingeti-va singuri, prin acumulare constanta de informatii diverse din carti si mai ales de informatii corecte.

In acest timp, cereti-le prietenilor vostri vegetarieni sa va recomande carti de bucate vegetariene sau vegane (nu doar una ci mai multe ca sa aveti de unde alege) si experimentati diverse preparate de acolo. Nu va asteptati ca peste noapte sa va iasa toate foarte gustoase fiindca fiecare autor intelege conceptul de bun in diferite feluri, iar la randul vostru, va dura cateva luni pana va va fi la indemana sa preparati retetele de baza. Preparati in cantitati mici pana va ies toate pe gustul vostru. Fiind in pozitia dvs. mi-a fost si mie recomandata o carte de bucate vegane (apasati aici), care are retete de trecere spre o alimentatie sanatoase foarte bune la gust, carte pe care o veti putea gasi in librarii online sau cele fizice.

Nu mancati nimic din sila. Este adevarat ca trebuie sa-i acordati corpului timp sa se invete cu noi gusturi, cu noi texturi si culori, sa invete sa aprecieze noi preparate, insa chiar daca nu sunt facute cu carne, trebuie neaparat sa fie gustoase. Mancarea fara carne nu inseamna doar cartofi, supa de legume, orez, fasole si preparate din soia (cele din soia nu le recomand deloc; cititi postarea aceasta despre soia). Uitati-va peste ultima sectiune a cartii mele de bucate online, unde am publicat in trecut si cateva retete vegetariene.

Invatati sa gatiti cu urmatoarele ingrediente:

  • Linte verde si portocalie. Se gaseste in orice supermarket la preturi mici si se pot face pateuri, supe obisnuite sau creme si mancaruri scazute exceptional de rapide si satioase.
  • Nautul poate fi gasit de asemenea in orice supermarket si puteti prepara cu el vestitul hummus sau pateu libanez, supe combinate cu alte feluri de fasole, pateuri in combinatie cu masline, ciuperci, ardei, rosii etc.
  • Mazarea uscata sau verde. Puteti prepara cu ea diverse feluri de mancaruri sau pateuri, care de asemenea pot fi combinate cu diverse legume.
  • Folositi semintele de dovleac si arahidele crude, ambele rasnite pe post de inlocuitor de carne. Adaugati-le in sarmale, chiftele sau mancaruri la cuptor. Ca si inlocuitori de carne ar fi ciupercile atat cele conservate cat si cele proaspete dar si nucile romanesti bine curatate.
  • Folositi ciupercile pleurotus in supe sau mancaruri scazute. Vedeti aici o reteta de ciorba de “burta” fara burta, facuta din ciupercile pleurotus. Incercati neaparat atat varianta gatita cat si raw, fiindca veti fi uimiti de gust.

Inlocuiti metodele vechi de gatire cu solutii mai sanatoase:

  • Caliti ceapa, usturoiul, legumele in apa si ulei in loc sa le prajiti in ulei.
  • Evitati pe cat posibilul prajelile. Mancarea vegetariana sanatoasa nu inseamna cartofi prajiti, chiftele si legume pane la orice masa. Sunt si acestea niste metode de tranzitie, insa trebuie rarite pe cat posibilul si de preferat eliminate din alimentatie.
  • Consumati doar mancare proaspata, facuta in aceeasi zi si nu reincalziti mancarea de nu stiu cate ori. Toti realizam ca fiertul, refrigeratul si re-incalzitul mancarii gatite, o lasa total lipsita de nutrienti.
  • Folositi cat de rar cuptorul cu microunde si eliminati-l in timp. Vedeti aici din ce motiv si studiati acest subiect mai pe larg.
  • Obisnuiti-va sa va pregatiti mancarea la foc mic si de preferat in cuptor.
  • Folositi oale de pamant, ceramica sau sticla in locul celor de inox, email, fonta sau orice fel de metal. Sa fim seriosi, ce poate fi mai bun decat o oala de pamant ars sau ceramica? Aceste oale pastreaza mai mult calitatea legumelor, gustul este exceptional si nu se poate compara cu mancarea facuta in alte oale.
  • Daca aveti posibilitatea, cumparati-va un slow cooker care gateste la temperatura lenta pe o perioada mai lunga si consuma si curent putin. Preparatele ies delicioase la gust, ca si cum ar fi gatite in cuptorul cu lemne. Vedeti reteta mea de Sarmale Vegane facute in slow cooker. Acestea insa pot fi facute si in cuptor, in oala de lut.

Veti auzi multe zvonuri legate de alimentatia sanatoasa, insa cred ca urmatoarele articole si pagini va vor ajuta la un moment dat in calatoria voastra.

 

articol preluat:

http://ligiapop.com/2012/12/03/vreau-sa-mananc-sanatos-cu-ce-sa-incep/


PRIMEȘTE VERDELE PE MAIL


Inscrie-te aici daca vrei sa primesti ultimele noutati pe mail.

1 Comment

  • Anonim
    ianuarie 16, 2013 1:43 PM

    Acest articol este putin manipulator. Induce ideea ca va prezenta un stil de nutritie sanatos, urmat de solutia evidenta raw vegan in text. Ei bine, din pacate, aceasta este o simpla afirmatie care nu se auto-sustine. Poti manca sanatos si pe baza de carne, iar teoria raw vegan este inca suficient de controversata cat sa nu o putem lua ca referinta sigura.

    Ar fi frumos ca autorul articolului, inainte sa prezinte o metoda de conversie la raw vegan-ism, sa ne prezinte avantajele si dezavantajele (care exista) acestui regim alimentar. Mai departe de convingerile personale ale oricui, trebuie ca oamenii sa stie de exemplu ca nu orice metabolism este compatibil cu raw vegan, ca nu orice persoana cu orice situatie medicala poate aborda aceste recomandari, in general nu este o solutie pt oricine. Si mai mult chiar, nu este o garantie a sanatatii!

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.