A fi sau a nu fi vegetarian

De ce să alegi alimentatia vegetariană?
Vegetarienii nu mananca peste, fructe de mare sau carne, iar unii nu consuma nici macar produse lactate sau oua. Acest tip de hrană are multe avantaje legate de sanatate si îţi pune la dispoziţie toate vitaminele si mineralele esentiale pentru o viata lunga si sanatoasa. Daca vei invata cum sa fii vegetarian, vei sti ce sa manânci ca sa-ţi acoperi consumul necesar nutritional.
Câte feluri de vegetarieni sunt?
Exista mai multe forme de vegetarianism:
1) Ovo-lacto vegetarienii – oameni care nu consuma carne, peste si fructe de mare, dar mananca produse lactate si oua, pe langa cerelale, legume si fructe
2) Lacto-vegetarienii – oameni care consuma aceleasi produse ca la punctul 1), dar au renunţat la ouă
3) Veganii – oameni care nu consuma niciun fel de produse animale, ci doar cereale, legume si fructe
Ai auzit vreodată că alimentaţia vegetariană echilibrata reduce riscul de boli cronice precum obezitatea, bolile arterelor coronare, hipertensiunea, diabetul, diferitele forme de cancer? Cercetările ştiinţifice au demonstrat că e adevărat – vegetarienii si veganii prezinta un numar mult mai redus de imbolnaviri si cazuri de deces provocate de boli degenerative.
Daca alegi sa devii vegetarian sau vegan, este necesar sa-ti planifici alimentatia in asa fel incat sa fii sigur ca incluzi toate elementele nutritive necesare. Cu cat varietatea de produse pe care le manânci este mai mare, cu atat va fi mai usor sa ai toate elementele nutritionale in hrana ta.
Ce alimente îţi folosesc?
Fii atent să consumi zilnic mancare ce contine:
Proteine
Minerale (inclusiv fier, calciu si zinc)
Vitamina B12
Vitamina D.

Proteinele sunt necesare pentru multe procese din organism, inclusiv formarea si regenerarea tesuturilor. Proteina este constituita din aminoacizi. Nu toate legumele contin proteine complete – au doar unii dintre aminoacizii necesari organismului. Soia, de exemplu, este o proteina vegetala completa.
Ovo-lacto vegetarienii si lacto-vegetarienii consuma zilnic aportul necesar de proteine sau chiar il depasesc. Mitul care spune ca trebuie sa mananci carne ca sa ai proteinele necesare zilnice nu are o baza reala. Proteine se afla din abundenta in fasole, mazare, linte, nuci, seminte, produse pe baza de soia, ca lapte de soia, tofu, cereale integrale, alge marine.
Asigură-te că ai aportul necesar de minerale in alimentatia zilnica
Fier – surse bune de fier includ legumele si zarzavaturile cu frunze verzi, mazarea, cerealele integrale. Combinand acestea cu mancare ce contine multa vitamina C si acizi alimentari, de pildă unele fructe si legume, organismul va putea să absoarbă mai uşor fierul.
Zinc – realizeaza anumite functii esentiale in organismul uman, printre care si dezvoltarea celulelor sistemului imunitar. Surse bune de zinc sunt nucile, tofu, miso, zarzavatul, germenii de grau si cerealele integrale.
Calciu – este necesar pentru oase puternice si pentru o buna dantura. Surse bune de calciu sunt produsele lactate, cerealele, sucurile de fructe proaspat presate, lapte de soia, tahini si unele forme de tofu.
Vitamina B12 – este importanta pentru productia de celule rosii. Ajuta de asemeni la mentinerea sanatatii nervilor si a creierului. Veganii risca sa faca deficienta de vitamina B12, care nu se gaseste în prea multe legume si fructe.
Vitamina B12 o gasim in produse lactate si oua. Veganii pot consuma bauturi de soia si produse din soia (carnati, burger, etc), insa trebuie sa consume si tablete de vitamina B12. Absorbtia acestei vitamine devine mai putin eficienta cu varsta, de aceea chiar si vegetarienii trecuti de varsta a doua sunt sfatuiti sa recurga la suplimente nutrivite. Ciupercile, miso si algele marine contin si ele B12, dar intr-o forma foarte putin eficienta.
Vitamin D – sursa principala de vitamina D este lumina soarelui. Exista foarte in alimentatia majoritatii oamenilor, daca acestia nu consuma peste gras, oua, sau alimente la care s-a adaugat vitamina D. Veganii pot asimila vitamina D prin consumul de lapte de soia si de cereale.


PRIMEȘTE VERDELE PE MAIL


Inscrie-te aici daca vrei sa primesti ultimele noutati pe mail.

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.