shutterstock_276418640

Cauți un stil de Yoga dinamic? Scurtă introducere în Ashtanga Yoga

Asthanga Yoga este una dintre cele mai dinamice forme de Yoga, iar practica ei implică atât antrenament psihic cât și fizic. Este o practică ce provoacă mintea și corpul printr-un set de asane care ghidează energia din corp cu ajutorul bandhas (încuietorilor) și a concentrării în anumite puncte fixe: drishti (privirea).

Ce este bandha?

În sanscrită “bandha” înseamnă “a bloca” sau “a strânge” și se referă la tehnica pe care o folosesc yoghinii în diverse practici pentru “a bloca” fluxul de energie într-o zonă specifică a corpului.

Există 4 tipuri de încuietori – bandhas:

  • Mula Bandha: perineul – zona dintre anus și organele genitale.
  • Uddiyana Bandha: ridicarea diagfragmei
  • Jalandhara Bandha: punctul dintre bărbie și gât sau blocarea gâtului
  • Maha Bandha: blocarea tututor punctelor de mai sus în același timp
Ce este drishti?

În sanscrită “drishti” înseamnă “viziune”, “punct de vedere”, “inteligență” sau “înțelepciune”. Utilizarea drishti în asane servește atât ca tehnică de perfecționare a posturilor – fixarea privirii într-un anumit punct – dar și ca metaforă – focalizare conștiinței spre a avea o viziune clară, unitară a sinelui.

Există 9 puncte drishti sau 9 locuri asupra cărora ne fixăm privirea atunci când suntem într-o asană, fiecare asană are punctul ei: nasul, spațiul dintre sprâncene, buricul, degetul mare, mâinile, picioarele, sus, partea stângă a corpului și partea dreaptă.

Atunci când mintea se concentrează pe inspirație, expirație și drishti corpul devine mai echilibrat și dă startul procesului de detoxifiere, relaxare și meditație.

Ashtanga Yoga – shorts facts, origine și evoluție

Ashtanga Vyniasa Yoga, sau mai simplu spus – Ashtanga Yoga – este un sistem antic de Yoga predat de Vamana Rishi în Yoga Korunta ( “Book about Yoga” – un text vechi de Yoga scris în sanscrită ce prezintă diverse grupe de asane, bandha, drishti și învățături generale ale practicii Yoga).

Aceste învățăturile sunt descoperite de Tirumalai Krishnamacharya în Arhivele Naționale ale Indiei și traduse oral studenților lui: K. Pattabhi Jois și BKS Iyengar.

Pattabhi Jois preia invățăturile primite de la Krishnamacharya și înființează Institutul de Cercetare pentru predarea practicii Yoga. Inspirat de aceste învățături și cele 8 ramuri ale Yoga dezvoltate de Ptanjali în Yoga Sutra, Jois dezvoltă o formă modernă a sistemului de Yoga.

Astăzi această formă de Yoga: Ashtanga Yoga este cel mai predat sistem de Yoga și are la bază un mecanism complex de practică – de la alinierea corectă a asanelor până la controlul respirației și pregătirea sinelui pentru meditație.

Cele 8 ramuri ale Yoga

Când ești începător ești direct conectat la procesul de învățare: mereu atent la instructorul tău încerci să reții diversele combinații de asane. Pe măsură ce practica ta evoluează ai să observi că vei deveni conștient de schimbările corpului tău, de respirația profundă, de modul în care alegi să îți direcționeză atenția și mai ales de alinierea corectă a posturilor.

Apoi, vei înțelege importanța meditației în viața de zi cu zi, meditația ca exercițiu “de fitness” pentru antrenarea minții: ordonarea gândurilor, oxigenarea creierului, reducerea stresului etc.

Care sunt treptele pe care trebuie să le parcurgem pentru a ne antrena atât fizic cât și psihic și ce reprezintă acestea?

Ashtanga Yoga poate fi tradusă și ca “cele 8 ramuri ale Yoga”, aceste 8 ramuri au fost dezvoltate de Patanjali în Yoga Sutra și au la bază un set de conduite morale, spirituale și fizice: observarea sinelui, controlul respirației, alinierie corecte etc.

  • Yama: auto-disciplină, un set de coduri morale
  • Niyama: observarea sinelui, purificare și studiu
  • Asana: setul de posturi
  • Pranayama: controlul respirației
  • Pratyahara: detașare de la exterior, interiorizarea simțurilor
  • Dharana: concentrare
  • Dhyana: meditație
  • Samadhi: aliniere corectă
Practica modernă –Ashtanga Yoga în zilele noastre 

În București ai să găsești mulți instructori care au preluat sistemul lui K. Pattabhi Jois: asta înseamnă că la orele de Ashtanga Yoga vei întâlni o serie de asane efectuate într-o ordine secvențială, asane sincronizate cu respirația. Unii instructori aleg să mixeze grupele de asane astfel încât cursanții să descopere noi posturi pe măsură ce practica lor evoluează, iar alți instructori aleg să le parcurgă pe toate indiferent de nivelul de antrenament al cursanților.

Asanele sunt atletice, iar stilul este dinamic. Respirația este sincronizată cu mișcarea, inspirația și expirația se face adânc și controlat.

Cursurile sunt mai mult “tehnice” concentrare pe execuția posturilor în ritmul antrenorului, foarte puțini intructori aleg să preda învățăturile acestui sistem, însă un curs de Ashtanga Yoga diferă de la un studio la altul, așadar poți alege să urmezi un antrenor doar după ce ai încercat mai multe studio-uri. În plus, un antrenor sau instructor este diferit de un guru, așadar nu te aștepta să descoperi adevărata Ashtanga Yoga într-un studio din București.

Durata unui curs de Ashtanga Yoga: 60 – 90 de minute în funcție de programul antrenorului.

Adevărata practică – Ashtanga Yoga

Pentru a practica corect și complet Ashtanga Yoga atât instructorul cât și cursanții trebuie să aibă deschidere către sistemul dezvoltat de Jois: practicarea setului de asane în timp ce energia din corp este ghidată cu ajutorul bandhas (încuietorilor) și a concentrării în anumite puncte fixe: drishti (privirea), direcționând atenția către cele 8 ramuri ale Yoga și perfecționarea vinyasa și tristhana.

Un curs de Ashtanga Yoga este alcătuit din aproximativ 75 de asane ce se întind pe o durată de aproximativ 90 – 120 de minute. Cursul începe cu Salutările Soarelui și continuă cu diverse asane în picioare, apoi în poziția de șezut, apoi inversiile și aplecările pentru așezarea coloanei pregătitoare pentru asana finală: relaxarea.

Ce înseamnă vinyasa?

Vinyasa este procesul prin care sincronizezi fiecare respirație cu mișcarea din asane: pentru fiecare mișcare există o inspirație sau o expirație. Toate asanele au un număr fix de respirații.

Scopul vinyasa este curățarea internă: sincronizarea respirației cu mișcarea încălzește sângele, îl curăță și astfel el poate circula mai liber. Așadar prin acest proces ajutăm la înbunățățirea circulației sângelui, eliminarea toxinelor, ameliorarea durerilor articulare și a bolilor interne. Organismul devine mai sănăstos și mai puternic.

Ce înseamnă tristhana?

Tristhana se referă la unirea a trei puncte de atenție sau de acțiune:

  1. posturile – asanele
  2. tehnica respirației – ujjayi (inspirație și expirație)
  3. fixarea privirii – dristhi

Aceste trei puncte sunt foarte importante în practica Yoga pentru că ajută la purificarea organismului, a sistemul nervos și a minții. Ele se află în strânsă legătură și sunt realizate în același timp. 

Este Ashtanga Yoga pentru tine?

Recomandăm acest stil de Yoga indiferent de nivelul de antrenament sau de obiective, este un stil dinamic și complet care te ajută să înțelegi bazele practicii Yoga, astfel vei fi pregătit să descoperi și alte stiluri în cazul în care acesta nu ți se potrivește.

Această practică este extrem de populară, asane atletice – se potrivește persoanelor care își doresc să își depășească barierele fizice și care caută un stil de Yoga mai dinamic.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

PRIMEȘTE VERDELE PE MAIL


Inscrie-te aici daca vrei sa primesti ultimele noutati pe mail.

Leave a Reply