948773c28ab87c20eaa21f7fc6b328aa-2

Ce înseamnă mindfulness și cum ne poate schimba perspectiva asupra vieții

Într-o lume din ce în ce mai aglomerată, mintea este împinsă de multe ori la extreme, gândurile și emoțiile se schimbă rapid, ceea ce ne induce o stare de stres și anxietate. Sunt puțini cei care reușesc să își dedice și 5 minute de relaxare, ce să mai vorbim de sesiunile de 30 de minute de meditație recomandate. Totuși, este esențial pentru starea noastră de sănătate să ne alocăm câteva minute în fiecare zi pentru a ne ”curăța” mintea și a recăpăta acel echilibru între minte și corp, iar aceste exerciții simple de conștientizare te pot ajuta să-ți eliberezi mintea și să înfrunți provocările cu blândețe.

Respirația conștientă

Poți practica acest exercițiu stând în picioare sau pe scaun, oriunde ai fi și în orice moment al zilei. Majoritatea oamenilor respiră incorect pentru că, inconștient, uită să-și focalizeze atenția asupra mișcărilor. Este suficient să te concentrezi asupra inspirației și expirației pentru un minut și să faci ca fiecare ciclu să dureze 6 secunde. Încearcă să-ți eliberezi mintea de gânduri pentru un minut, uită toate lucrurile pe care le ai de făcut în ziua respectivă și rămâi nemișcat. Urmărește-ți respirația și vizualizează transformările prin care trece corpul tău atunci când inspiri aerul, dar și atunci când îl expiri. Este un adevărat miracol care se întâmplă în fiecare dintre noi.

Observația conștientă

Acest exercițiu este simplu, dar incredibil de puternic, reușește să ne conecteze cu frumusețea naturii, acel ceva ce ne scapă atunci când ne grăbim să urcăm în mașină sau să coborâm la metrou, pe drum spre serviciu. Alege un obiect din imediata ta apropiere și concentrează-te asupra lui pentru un minut sau două. Poate fi o floare sau o insectă, dar pot fi și norii sau luna. Nu este nevoie să faci nimic mai mult decât să observi obiectul la care privești și să te relaxezi, încercând să te conectezi cu rolul și scopul său în natură.

Trezirea conștiinței

Prin această practică poți începe să apreciezi lucrurile mărunte pe care le ai de îndeplinit zilnic și să observi rezultatele lor. Gândește-te la ceva care se întâmplă în fiecare zi mai mult de o dată, ceva ce iei de-a gata, ca deschiderea unei uși, de exemplu. În momentul în care atingi mânerul pentru a deschide ușa, oprește-te pentru o secundă și conștientizează unde ești, cum te simți în acel moment și încotro te conduce deschiderea acelei uși. În aceeași manieră, în momentul în care îți deschizi computerul pentru a începe să lucrezi, acordă-ți un minut în care să apreciezi mâinile capabile să inlesnească acest proces sau creierul care te ajută să lucrezi pe computer.

Aceste momente nu trebuie să aibă un fundament psihologic. Spre exemplu, de fiecare dată cânt te gândești la ceva negativ, poți alege să te oprești, să te concentrezi aspura gândului și să elimini negativismul sau, de fiecare dată când simți mirosul unei mâncări bune, poți să-ți rezervi un moment în care să apreciezi cât de norocos ești că ai posibilitatea de a mânca acea mâncare și o poți împărți cu familia și prietenii tăi.

Ascultarea conștientă

Acest exercițiu are scopul de a-ți obișnui urechile să asculte într-o manieră pozitivă, lipsită de prejudecăți. Foarte mult din tot ce vedem și auzim zilnic este influențat de experiențele noastre anterioare, dar atunci când ascultăm conștient, dobândim o constiință neutră, prezentă, care ne abilitează să ascultăm fără preconcepții.

Alege o melodie pe care n-ai mai auzit-o niciodată, închide ochii și pune-ți căștile. Încearcă să eviți să judeci muzica în fucție de gen, titlu sau artist înainte de a începe efectiv. Ignoră orice etichetă și dă-ți voie să te pierzi în călătoria sunetului pe toată durata melodiei. Toată ideea este să asculți și să te împletești cu compoziția muzicală fără nicio prejudecată.

Imersiunea conștientă

Intenția acestui exercițiu este de a cultiva mulțumirea momentului și de a scăpa de chinul persistent de a ne regăsi pe noi în rutina zilnică. În loc de a ne dori cu anxietate să terminăm ce avem de făcut într-o zi de muncă pentru a putea fi liberi să facem altceva, am putea să luăm această rutină și să o experimentăm mai mult ca niciodată. De exemplu, dacă faci curațenie prin casă, fii atent la fiecare detaliu al activității tale. Decât să privești acest lucru ca o sarcină obișnuită, creează o cu totul altă experiență, gândindu-te la fiecare aspect din care este compusă: simte mișcările atunci când mături, sesizează mușchii atunci când speli vasele, dezvoltă un sistem mai eficient de lustruire a geamurilor. Tot conceptul este de a deveni creativ și de a descoperi noi experiențe legate de rutina zilnică. În loc de a te chinui să duci totul la bun sfârșit, mereu cu gândul la ce vei face după, devino conștient și afundă-te în proces, aliniază-te din punct de vedere fizic, mental și spiritual, iar totul va părea posibil și mult mai ușor.

Aprecierea conștientă

În acest ultim exercițiu, tot ce trebuie să faci este să identifici 5 lucruri obișnuite care trec neobservate. Acestea pot fi obiecte sau oameni – alegerea îți aparține. Folosește un carnețel pentru a fi sigur ca bifezi 5 până la sfârșitul zilei.

Ideea acesteia este de a oferi mulțumire și apreciere lucrurilor aparent nesemnificative din viața ta, lucruri care îți susțin existența, dar care intră într-un con de umbră din cauza dorinței noastre sau înclinației noastre pentru obiecte/trăiri mai mari și mai bune. De exemplu, electricitatea îți alimentează fierbătorul de ceai, poștașul îți livrează corespondența, hainele tale îți țin de cald, nasul tău te face să simți mirosul florilor din parc, urechile te ajută să auzi păsările din copacul de lângă stația de autobuz, dar…

  • Știi cum aceste lucruri/procese apar sau cum funcționează?
  • Te-ai gândit vreodată cum aceste lucruri îți îmbunătășesc viața ta sau pe a altora?
  • Te-ai gândit cum ar fi viața ta fără ele?
  • Te-ai oprit vreodată să observi detaliile fine, mai greu sesizabile?
  • Te-ai gândit la relația dintre aceste lucruri și modul în care, împreună, ele joacă un rol interconectat în funcționarea lumii?

Cultivarea momentelor de conștientizare a mediului nostru înconjurător reprezintă o practică ce ne poate ajuta să facem mai bine față gândurilor și emoțiilor care ne cauzează stres sau anxietate zilnic. Dacă practicăm aceste exerciții simple în mod regulat, vom evita să fim împinși pe ”pilot automat” de emoții transmise de experiențele negative din trecut și de fricile izvorâte din necunoscutul viitorului și vom avea abilitatea de a ne înrădăcina mintea în prezent și vom înfrunta provocările zilnice într-o manieră calmă și lucidă.

Surse: 1 2

RelatedPost

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

PRIMEȘTE VERDELE PE MAIL


Inscrie-te aici daca vrei sa primesti ultimele noutati pe mail.

Leave a Reply